skylning aut. gear og lamda adabtor.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

skylning aut. gear og lamda adabtor.

Indlægaf Kim S » lør apr 02, 2016 12:29 pm

Jeg har nu haft min volvo siden februar og har fået lavet lidt på den, MEN mangler .. gear olie skift/skylning, aircon service, og en fuc..... motorlampe der hele tiden kommer igen...

1. Gearkasse skylning.. Når jeg kommer til et lyssignal eller andet hvor jeg skal stoppe, kommer der NOGLE gange et ryk når jeg ER stoppet, lidt lige som om at den har været i N og så kommer tilbage til D ( lidt uhyggeligt hvis jeg ikke træder lidt hårde på bremsen end bare at lige holde den, for vognen hopper jo frem :shock: ) , og når vi holder på rampen og skal have båden op, så ruller bilen sgu baglæns selv om den står i frem ( det gjorde vore anden bil IKKE... nu kommer der et bandeord ... det var en audi :D ) ... så har jeg fulgt lidt med herinde og sammen lagt det jeg har læst til .... gearkasse skylning... er det vejen frem eller er der andre der kan komme med lidt info ? ? ?
( gerne et sted hvor de foretager skylning til en god pris og gør det godt, der hører vel en nulstilling med til sådan en gang skyl.... gør der ikke ? )

2. Motorlampe ( fejl udlæst til cat fejl, alle de gange den kommer, sluk den og man kan køre ca 40-50 km ... så kommer den igen, har prøvet at sætte den i 4 gear på motor vej efter jeg slukkede den, der kom den ikke igen på den ca 300 km tur frem og tilbage, dagen efter kom den igen på en kort tur i byen ved laver fart omd. ) har fået lavet en 4 gas test på den ... ALT VIRKER, den har enda tal under syns kravet :D , så har jeg læst på div net sider, at hvis cat er en eftermarket cat, så bliver den ikke varm nok hurtigt og det opfanger den bagerste lamda som en fejl, dette problem har dem der kører med sports udstødning også, så der er lavet en adabtor til nettop dette foremål .... Er der nogen herinde der kender/har prøvet denne adabtor ? ? ?
Bilen har fået ny cat af tidliger ejer ( tror den er uorg, der står ikke noget på frakturen om den kun pris... 6200 kr AVVVVV ) og noget tid efter 2 nye lamda sonder ... hos volvo og de er org....

3. Aircon service.... evt et sted hvor de kan klare gearkassen samtidigt

HAR søgt på nettet, men det bedste er at få nogle steder hvor andre har prøvet dem, hvis man ringer .... Ja så er det jo det bedste sted på jorden man har ringet til :lol: og de kan lave bly til guld.....
Næææ mund til mund er den bedste reklame der findes, den metode kan ikke betales i reklame penge, men den kan den anden vej føre noget rigtigt skidt med sig for et firma... og dem der gør det godt og billigt, ja dem vil jeg gerne hjælpe ( en slags hjælp til selv hjælp :D )

Hov bilen er en V70 2.4T AWD 01 med ca 300 på klokken.......
På forhånd tak for alle indput.... :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2830 Virum

Re: skylning aut. gear og lamda adabtor.

Indlægaf Ulrik Friis » søn apr 03, 2016 0:19 am

Ad. 1: Gearkasseskylning og nulstilling af gearkassen. Evt. indlæsning af nyere gearkassesoftware.
Ad. 2: Du skal have udlæst fejlkoder med VIDA og nulstillet dem. Det er vi flere herinde der kan. Men ellers se næste pkt.
Ad. 3: Autohjørnet, Råbjergvej 2, Espergærde, tlf. 49 13 24 50, kan lave alle ting for dig. Og han er ikke dyrere end så mange andre værksteder, men han er bare den bedste til Volvo. Men vær forberedt på, at din kondenser a/c er utæt og skal skiftes. Sådan en holder 5-6 år hvis man kører meget om vinteren i saltlage.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Kim S » søn apr 03, 2016 11:05 am

Takker Ulrik....
Så må jeg kontakte dem imorgen, har også fået at vide at volvo frederiksund skulle være billige ang olie skyl, men som sagt..... nok heller sagkyndig og god omtale end det som alle vil have..... BILLIG ( jeg vil da helt sikkert have det billigt, men vil også være sikker på at det er 100 % ok, men mit penge træ gik desværre ud for nogle år siden, og det nye lader vente på sig med at sætte frugt :D )...
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kim S » søn apr 17, 2016 10:55 am

Opdate på mine spørgsmål.....
Har fået tid hos Keld Hansen til gearkasse skylning og a/c service, samt en opdate af software i bilen :D
Motor lampen er slukket ( som så mange gange før med mit eget obd ll tester, et autel MD802 ) jeg har nye lamdasonder på samt ny cat på bilen ( sat på af gammel ejer ) og lampen har lyst og været slukket af aut værksted men er kommet igen og igen, så fik jeg lavet en røggas 4 test på bilen, alt virker som det skal, med meget fine værdier på ALT, så fik jeg læst om en adabtor og spurget herinde om der var nogen der kendte sådan en fætter :?: , da jeg ikke rigtig fik nogen tilbage meldinger, bestilte jeg en dims i tyskland og fik den monteret, har nu kørt med den og ALT virker som det skal :D , det har ikke gjort noget ved en ny røggas 4 måling ... alle tal er fine og under et syns krav.... jeg frygtede lidt at den vil lave ged i det pga sonden er flyttet lidt udad :shock: .... men det gjorde den så ikke.
Så nu glæder jeg mig til at få gearkassen skyllet, nul stillet og opdateret...
Så er jeg ved at være der hvor jeg gerne vil være når man har købt "nyt" brugt, så skal jeg bare lige have de 20 L olie hjem, så den kan få ny olie, filtre og tændrør ( alt org. undtaget olie der er carstrol titanium )...
Så kan sommer 2016 bare komme an..... takker for et godt forum :D ... med mange svar der kan oplyse ( ihvertfald mig :) ) om mange gåder ang volvo og deres små finurligheder :D
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kim S » tors apr 21, 2016 16:50 pm

Så fik jeg skyllet gearkassen ( olie en smule sort ) og fik fyldt a/c op med gas, der manglede sgu en del, men nu køler den på livet løs :D
Fik det lavet hos Keld Hansen i frederiksund :D blev rigtig godt modtaget og henvist til stole rum med aviser og alt hvad hjertet kunne begære af varme drikke, det var så første gang jeg var hos dem og så vil man jo gerne lige snuse lidt og se hvad det var for et sted, kunne jo være at man ville bruge dem fast.
Da de havde fået skyllet auto kassen og fyldt a/c samt tjekket systemet for lækager så skulle de også lige tjekke for opdateringer til hele bilen og se om der var nogle fejl, da spurgte værkføren om jeg ville være med til at overvære system tjekket og evt opdateringer :D samt måske lige tale med den der havde lavet bilen om der var noget.... :D
Det hele blev tjekket og gået igennem ..... ALT OKAY :D :D :D :D
For alt dette
Olieskyld og et aditiv tilsat som de havde gode resultater med.
A/C service, med a/c rens
Software opdatering
fejlsøgning ( om der var nogle )
Kaffe og varme drikke ad libitum
3500 Gode danske kroner :D
Det er IKKE sidste gang jeg kommer der, jeg vil da bare lige dele en RIGTIG god oplevelse af et mærke værksted :D
12 MED PIL OP......
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Cringvig » fre apr 22, 2016 8:35 am

Hvor mange liter olie stod der på regningen ?
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf Kim S » fre apr 22, 2016 9:46 am

10 som jeg læser det.... plus aditiv
Vognen havde kun kørt med en lille have trailer i det første år, så forsvandt dækselet til trækket, og der kom skidt og rust indvendigt i hullet og er ikke blevet brugt siden.
Så den var ikke så slem som jeg trode.
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Koldstart » søn apr 24, 2016 16:18 pm

Kim S skrev:... Fik det lavet hos Keld Hansen i frederiksund ...
Det er IKKE sidste gang jeg kommer der, jeg vil da bare lige dele en RIGTIG god oplevelse af et mærke værksted :D
12 MED PIL OP......

Se, det er rigtigt godt at høre. Det er nemlig også mit indtryk :wink:

Jeg skal til Fr.sund på mandag d. 2. maj (lidt samme tur som dig, men inkl. skift af bremseklodser).

Jeg må dog lige spørge til det med gearkasse-skylning. Jeg læser noget om at kassen skal "nustilles" efter gennemskylning. Hvad indebærer det?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vedbæk

Indlægaf Kim S » søn apr 24, 2016 22:41 pm

Snak med med værkføren deroppe, han kom med en lang forklaring ang nulstilling af gearkasse, han/de kunne nu ikke se at den skulle nulstilles ( lang snak igen over en tændt vida dice oplevelse :shock: ) , de søgte så om der var opdateringer til gearkassen samt til ecu og alt det andet... det var der så ikke.
Men er du tosset hvor kan jeg mærke at der er skiftet olie..... dejlig bløøøøøøde skift og skifte imellem alle gear muligheder :D
Nu har jeg købt en lille puter og skal lige have vida dice pakken hjem ....... så skal jeg lære at bruge den, med hjælp herinde fra, jeg syntes det er utroligt så hjælpsomme der er nogle der er her, TAKKER MANGE GANGE
Men god tur til Keld ... masser af dejlig kaffe.... altså hvis man venter ( sikkert også hvis man ikke gør :D )
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » man apr 25, 2016 17:02 pm

Koldstart skrev:
12 MED PIL OP......

Jeg skal til Fr.sund på mandag d. 2. maj (lidt samme tur som dig, men inkl. skift af bremseklodser).

Jeg må dog lige spørge til det med gearkasse-skylning. Jeg læser noget om at kassen skal "nustilles" efter gennemskylning. Hvad indebærer det?

Efter skydningen skal computeren lige vide at der er frisk olie på. Man kan også 0 stille køremønsteret og så køre den ind efter nøje beskrivelse for lige din bil, det betyder også et blødere skift.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kim S » man apr 25, 2016 17:33 pm

Takker Claus.... har lige sendt en pm til dig....
Kim S
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Heinejepsen » man apr 25, 2016 18:50 pm

Claus skrev:
Koldstart skrev:
12 MED PIL OP......

Efter skydningen skal computeren lige vide at der er frisk olie på. Man kan også 0 stille køremønsteret og så køre den ind efter nøje beskrivelse for lige din bil, det betyder også et blødere skift.

Hvordan fortæller man bilen der er kommet frisk olie på? Jeg har fået skyllet kassen men der blev ikke gjort noget. Kan man også gøre det i Vida?
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf gunsmoke » man apr 25, 2016 19:33 pm

Ja, det gør man i Vida. Der kan nulstilles to ting, dels en "olietæller" og dels "skiftemønsteret". Det er olietælleren man nulstiller ved skyldningen af gearkassen. Denne tæller håndterer "slidet" af olien.
gunsmoke

Indlægaf Heinejepsen » man apr 25, 2016 21:46 pm

gunsmoke skrev:Ja, det gør man i Vida. Der kan nulstilles to ting, dels en "olietæller" og dels "skiftemønsteret". Det er olietælleren man nulstiller ved skyldningen af gearkassen. Denne tæller håndterer "slidet" af olien.

Ok, anede jeg ikke. Har det nogen indflydelse på hvordan den skifter bagefter? Synes nemlig ikke jeg kan mærke forskel fra før skylning.
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf gunsmoke » man apr 25, 2016 22:19 pm

Heinejepsen skrev:
gunsmoke skrev:Ja, det gør man i Vida. Der kan nulstilles to ting, dels en "olietæller" og dels "skiftemønsteret". Det er olietælleren man nulstiller ved skyldningen af gearkassen. Denne tæller håndterer "slidet" af olien.

Ok, anede jeg ikke. Har det nogen indflydelse på hvordan den skifter bagefter? Synes nemlig ikke jeg kan mærke forskel fra før skylning.

Som udgangspunkt ja, det er jo derfor denne funktion findes i aut.gearkassen :D . Men der er jo også sammenhængen til kvaliteten af den gamle og nye olie, har den gamle olie været "misbrugt" ved at være for varm i forlang tid osv. Selve skiftene og "fejl" er svære at beskrive i detaljen, så det letteste vil nok være at finde en volvosnakker i nærområdet og prøvekøre hinandens biler og på den led erfare hvordan en godt/skidt skifte skal være.
gunsmoke

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj