V70 2,4T med meget varm motor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2,4T med meget varm motor

Indlægaf Ecto1 » søn aug 21, 2016 15:16 pm

Hej Alle

Er det normalt at volvo turbo biler bliver Meget varme, selv efter små ture ? Forleden havde jeg kørt et godt stykke og halvanden time efter bilen blev standset var den stadig varm på køleren og duftede varm da når jeg gik forbi. Åbnede kølerhjelmen og der føltes motoren også stadig godt varm.

Idag kørte vi en tur på 20 km og en time efter bilen har været standset kørte køleren og den blæste luft ind i kabinen selvom den var slukket. Hvad er det der er ved at stå af på den ?
Volvo v70 2.4T
Ford Fiesta Ecoboost. 1.0 125
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: V70 2,4T med meget varm motor

Indlægaf Peter_C » søn aug 21, 2016 17:07 pm

Et gæt kunne være at plastic-skovlhjulet på vandpumpen har løsnet sig, så den ikke pumper kølevand ordentligt rundt i motoren.
Det har der ihvertfald været et indlæg om tidligere her på Volvosnak

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Charli Lund » søn aug 21, 2016 17:41 pm

jeg har en 2,4t fra 2001 og den gøre også det samme , det fordi du har brugt dit a/c anlæg og så af iser den varmeappart bagefter. (har volvo fortalt mig) jeg bruger faktisk ikke min ac ret meget mest de rigtige varme sommer dage og primert på motorvej. ellers kan jeg beder lige at bruge mit soltag. ang det du snakker om med at den er varm på motor hjælmen er ikke nået jeg ville bekymmer mig om vis temptur måleren ellers står på normal i spedometert. du skal tænke på turboen også afgiver meget varme i motorrummet.
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ecto1 » søn aug 21, 2016 18:41 pm

Peter_C skrev:Et gæt kunne være at plastic-skovlhjulet på vandpumpen har løsnet sig, så den ikke pumper kølevand ordentligt rundt i motoren.
Det har der ihvertfald været et indlæg om tidligere her på Volvosnak

MVH Peter

Tak for dit svar Peter. Jeg håber det "bare" er det. Kan ikke lide at motorrummet er flere timer om at køle ned. Jeg er med på ar en turbo bliver varm, men jeg syntes det virker lidt vildt at det er varmt så lang tid efter.

Mvh
Lasse
Volvo v70 2.4T
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ecto1 » søn aug 21, 2016 18:44 pm

Charli Lund skrev:jeg har en 2,4t fra 2001 og den gøre også det samme , det fordi du har brugt dit a/c anlæg og så af iser den varmeappart bagefter. (har volvo fortalt mig) jeg bruger faktisk ikke min ac ret meget mest de rigtige varme sommer dage og primert på motorvej. ellers kan jeg beder lige at bruge mit soltag. ang det du snakker om med at den er varm på motor hjælmen er ikke nået jeg ville bekymmer mig om vis temptur måleren ellers står på normal i spedometert. du skal tænke på turboen også afgiver meget varme i motorrummet.

Tak for dit svar Charli. Min aircondtion er stået af for nogle dage siden så jeg tvivler på den er indblandet, men det lyder omvendt betryggende at jeg ikke er den eneste som har prøvet dette her. Læste du at min blæser kørte i lang tid (1time) efter bilen blev slukket ? Og at den stadig også var varm der ? Mvh Lasse
Volvo v70 2.4T
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Charli Lund » søn aug 21, 2016 21:08 pm

jeg har hørt om andre der har det problem som vi begge og de har fortalt at det kan være blæseren på køleren som laver en kortslutning og så tænder varmeappratet. men jeg ved ikke om det kan forklar det andet problem du har?? de køleren blæser skule vist være en halv svag ting på de 60/70 modeller man kan også købe dem uorginale
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ecto1 » søn aug 21, 2016 21:44 pm

Charli Lund skrev:jeg har hørt om andre der har det problem som vi begge og de har fortalt at det kan være blæseren på køleren som laver en kortslutning og så tænder varmeappratet. men jeg ved ikke om det kan forklar det andet problem du har?? de køleren blæser skule vist være en halv svag ting på de 60/70 modeller man kan også købe dem uorginale

Jeg tror du har ret, når der er andre som har haft samme problem. Fejlen er periodisk så der er nok noget om at blæseren kan være problemet ! Tak for dit svar, det er rart lige at vende det med nogen som kender til bilerne. Mvh Lasse
Volvo v70 2.4T
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf jimDK » man aug 22, 2016 9:43 am

Det er normalt at klimaanlæget starter ca 50 minutter efter at bilen er parkeret, og kører i ca 7 minutter.
Det er beskrevet i instruktionsbogen :)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Ecto1 » man aug 22, 2016 11:05 am

jimDK skrev:Det er normalt at klimaanlæget starter ca 50 minutter efter at bilen er parkeret, og kører i ca 7 minutter.
Det er beskrevet i instruktionsbogen :)

Vildt nok ! :shock: Det vidste jeg faktisk ikke (har ikke læst brugermanualen) har afleveret den på værkstedet i dag og de undrede sig over at den ligefrem blæste luft ind i kabinen efter 1 time ! Jeg er i hvert fald glad for den info du har givet mig, så er det hele måske ikke så underligt endda.

jeg læste mig også frem til at at motoren er designet til at være "hot" efter 2 timers parkering og "varm" efter 4 timer. Man tjekker først ventiler på sådan en 4 timer efter den er slukket, så den skal åbenbart bare være drønvarm.

Tak for dit svar.
Volvo v70 2.4T
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf michaels » man aug 22, 2016 11:23 am

Jeg synes jeg kan genkende sådan nogenlunde hvad du beskriver. Jeg har en 2.4T fra 01.
Jeg tænker det giver mening med varmen, da det jo er bil konstrueret til at køre i det kolde nord :-)
Jeg skal for øvrigt ikke køre særligt langt (ca. 2 km.), før termometer viser de 90 grader, med mindre det er frostvejr.
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 2300 S

Indlægaf Ecto1 » man aug 22, 2016 11:39 am

michaels skrev:Jeg synes jeg kan genkende sådan nogenlunde hvad du beskriver. Jeg har :) en 2.4T fra 01.
Jeg tænker det giver mening med varmen, da det jo er bil konstrueret til at køre i det kolde nord :-)
Jeg skal for øvrigt ikke køre særligt langt (ca. 2 km.), før termometer viser de 90 grader, med mindre det er frostvejr.

Lige præcis :) min bliver også hurtigt varm, men indikatoren viser ikke "for" varm den bliver hvor den skal være, og det hedder sig jo at de er lavet til klimaet. Har været på diverse sites nu og kan se at der er flere som oplever at aircondition går i gang efter den er parkeret, og det er åbenbart for at få dårlig kondens og fugt ud af systemet. Ganske smart.

Når det så er sagt syntes jeg stadig motorrummet i bilen er meget varmt selv 1,5 til 2 timer efter den er slukket, og det er alle dele i motorrummet og det kan jeg ikke helt lide :( oplever du også at dit motorrum er meget varmt efter den er parkeret ?
Volvo v70 2.4T
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Peter57 » man aug 22, 2016 12:03 pm

Hej.

Tror det er normalt, og varmen kommer fra turbo'en. Min V70 er er også længe varm, og på min Cosworth, som har en meget større turbo. Der åbner jeg motorhjelmen for varmen hurtigere skal aftage. Den har endda gæller i motorhjelmen, for at komme af med varmen imens den kører. Måske en som har en V70 uden turbo, oplevere sammen varme.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Egedal.

Indlægaf michaels » man aug 22, 2016 12:32 pm

Jeg kan fortælle at når jeg om morgen, ca. 6:20 kører på arbejde, er bilen ca. 2-3 km om at blive varm (bykørsel).
Når jeg kører hjem ved 16 tiden, skal jeg max køre 1,5 km så er den på de 90 grader.
Dog er turen fra jobbet med en 80 km/t zone de første 2 km.
Aircon står også og blæser en gang i mellem når jeg kommer ud til bilen, men det passer nok meget godt med at det er inde for en times tid efter kørsel.

Jeg har ladet mig fortælle at det kan være en god ide at slukke for aircon 2-5 min. før man er fremme og slukker bilen. Netop for at undgå der skal samle sig bakterier etc. på evaporatoren, men det gør jeg så ikke, da det ofte er ca. det halve af min tur hjem fra jobbet.
Og ja, jeg kunne bare tage min cykel, men den skal ikke slides :-)
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 2300 S

Indlægaf Charli Lund » tirs aug 23, 2016 17:59 pm

nu har jeg lige prøvet at tjekke om min er varm efter den har stået i halvanden time og det er den. jeg har et inforød termometer og det måler 60 grader i motor rummet.
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ecto1 » tirs aug 23, 2016 21:36 pm

Charli Lund skrev:nu har jeg lige prøvet at tjekke om min er varm efter den har stået i halvanden time og det er den. jeg har et inforød termometer og det måler 60 grader i motor rummet.

Sådan !!! Fantastisk forum - Tusind tak Charli. Har også snakket med værkstedet som siger det er som det skal være. Super cool at du har målt på din egen for at give et svar.
Volvo v70 2.4T
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj