S40T4 98´ mærkelig motorgang

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S40T4 98´ mærkelig motorgang

Indlægaf usthomsen » man sep 01, 2008 20:57 pm

Jeg har nu haft min volvo i snart 8 mdr og den har en mærkelig tendens til at nykke, når man træder speederen i bund ved omkring 2500 omdr. Det er specielt i 3. og 4. gear at det er mærkbart.
Den begynder at nykke eller komme med korte ryk meget uregelmæssigt indtil motoren har taget rigtig fat ved ca. 3500 omdr.
Jeg har nu snart fået så mange gode råd hvad det kan være at jeg stort set lige så godt kan skifte hele bilen, hvis jeg skal skifte alt det de tror. Der er talt om en defekt vastegate( tror jeg nu ikke) knastakselsensor, bankesensor, lambda sonder samt styremodul.

Der hvor jeg bliver rigtig forvirret er at det rent faktisk næsten forsvinder helt, når bilen har været på motorvejen og er luftet godt igennem. Så kører min kone i den i ca 1 mdr ( hjemmepleje) og så er det der igen.
Test på rullefelt viser ingen fejl altså ingen hak i effektkurven eller moment. der er ligeledes heller ingen fejlvisning på det tilsluttede måleudstyr. Den yder dog kun 181 hk hvilket er ca. 10hk for lidt i forhold til andre t4.
Turboen levere hele 1,2 bar ved testen hvilket jeg synes er meget når den gerne skulle ligge omkring 0,9bar
Spedometeret ligger på præcis 235 km/t når det går ligeud, hvilket efter min mening er lige i underkanten igen.

Jeg ved godt, at der nok ikke er noget entydigt svar på spørgsmålet, men skulle der falde nogle guldkorn, er det i hvert fald bedre, end at køre den på værksted, hvor de starter fra en ende af og kun stopper, når min pung er tom ;-)
usthomsen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volvo4life » man sep 01, 2008 22:08 pm

Hvilken bensin kører du på?

Den gamle T4er er en hårdt presset 1.9er som SKAL have 98oktan for at nå de 200hk. Den kører som std med tryk på mellem 0,9-1 bar.

Hvis din lader 1,2bar og du kører på almindelig bensin er du næsten 100% på at den banker, hvilket kan være det du kan mærke.

Kunne det tænkes at bilen chippet?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf usthomsen » man sep 01, 2008 22:22 pm

Den er testet hos VAE i Slagelse og de var godt klar over det med benzinen så de tømte tanken og fyldte oktan 98 på inden rulletesten.

Jeg har også spekuleret lidt på det med chipningen og at motoren så egentlig er endnu svagere end som så, men får lidt kompenseret ved at den er chippet. Hvor kan man finde ud af det? Kan en aut. volvo forhander læse dette ved at sætte testeren på?

Jeg kan dog ikke forstå at den nykker mindre når den er blæst igennem og så begynder igen når min kone har kørt søndagsturer i den.
usthomsen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volvo4life » man sep 01, 2008 23:16 pm

Hvor meget har bilen kørt?

Er det den originale turbo der sidder på eller er den skiftet til en anden?

Du skriver at den går 235. Er det en GPS måling? Mener at kunne huske at de første udgaver gik 220 max.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf usthomsen » tirs sep 02, 2008 8:02 am

Den har gået 200t km og ja det er den originale turbo som er monteret, så den er nok lidt slidt. Den tidligere ejer skulle være en kvinde på 50 år som har brugt den til og fra arbejdet da hendes mand havde firmabil.

Det er speedometeret som siger 235 så det er nok omkring 220 i "rigtige" km

Synes nu det er for lidt når min firmabil en ny mondeo 2,0 køre omkring 220 på speedometeret. Jeg ved godt at mange faktorer spiller ind herinder vindmodstand, gearing dæk mv og det kan også være at den ikke skal gå hurtigere.
Der er monteret 205/16 50 dæk på bilen

Der er forresten monteret ny benzinpumpe og benzinfilter for ca. 3 mdr. siden.
usthomsen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf usthomsen » ons sep 03, 2008 18:22 pm

Havde lige i dag en meget behagelig samtale med den nye BSR forhandler i DK.

Han ville gerne at jeg sendte ham e mail hvori jeg beskrev problemet så han kunne sende den videre til BSR i Sverige. I min opfattelse er BSR nok nogle af de bedste på markedet idet de er med til at finde fejl/udbedre dem for Volvo og SAAB så jeg er lidt spændt på, om de kan komme med noget konstruktivt.

Har i første omgang købt et turbo ur for at se hvordan turboen sætter tryk og om den virkelig sætter 1,2 bar konstant.

Mit største problem er bare at jeg ikke vil ofre alt for meget på en bil til ca. 80-90t kr hvis det kun gør en lille forskel og ikke ødelægger noget.
Men den tid den sorg.
usthomsen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf usthomsen » man sep 08, 2008 14:47 pm

Nu har jeg besluttet at putte en ny turbo på og så se om ikke det kan give mig lidt ro i sindet.

Hos Volvo koster sådan en fætter 9500 plus montering.

Hos et firma i Brøndby koster den 6500 plus montering

Renovering koster mellem 3-4000kr

I japan koster den 2900 incl fragt oveni kommer så evt. told + moms, så den ender nok på omkring 4000 i alt.
Det er en original turbo til modellen med Volvo præget på godset og Volvo partnummer på. Så jeg tager chancen

Bilen bliver så kørt på værksted i Sdr. jylland hvor man kun tager 355 i timen. Det er sgu lidt noget andet end de 600 man vil have her på Sjælland.

Turboen bliver bestilt i morgen og så må vi se om den kommer frem :wink:
usthomsen
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj