V70T Oliestand Lav

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70T Oliestand Lav

Indlægaf oakey » lør jul 16, 2016 11:06 am

Hej,
Angående V70T Aut. 2007 225.000km

Kørt efter jeg købte bilen i foråret og før der blev gjort noget ved den var den en tur i Sverige (2 x 200km).
På vej hjem kom denne meddelse i displayet: Oliestand Lav.
Jeg standsede ved den første tankstation og checkede oliestanden, ganske rigtig, oliestanden var for lav.
Der blev fyldt 1 liter motorolie på og vi kørte hjem.
Næste dag checkede jeg igen oliestanden og den var klart for høj :shock:
Kort tid efter skiftede jeg olie og oliefilter, - og checkede naturllgvis oliestanden igen: Korrekt.

I går og i dag kom bedkeden igen i displayet: Oliestand Lav
Begge gange checkede jeg oliestanden og den var korrekt, - mere :shock:

Fredag i næste uge bliver bilen fyldt med campingudstyr og sendt på en 5000 km rejse sydover, - alt skal være i orden inden da.

Er der nogle gode ideer?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T Oliestand Lav

Indlægaf gälleryd » lør jul 16, 2016 15:26 pm

Det lyder til at väre din olietrykskotakt, som er defekt og den koster 90 skr heroppe, så den er ikke så dyr, Volvo tager nok heller ikke så voldsomt meget for den.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf oakey » lør jul 16, 2016 15:47 pm

Hej Jan,

Det kan være at olietrykskontakten er defekt, men det forklarer ikke den første oplevelse hvor der først var for lidt olie på motoren og senere, efter påfyldning, for meget olie.
Alle gange har jeg ladet motoren være stoppet i nogle minutter før jeg checkede oliestanden for at lade olien løbe tilbage i bundkarret.
-----

Manglende olietryk mener jeg giver en anden dejlmeddelelse, - noget retning af: Stop øjeblikkelig!
Ifølge det diagram jeg har af elektronikken er der en Oil level sensor (7/35) i turbo modellerne.
Kunne den være defekt?
Er der nogen der ved hvor den sidder?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gälleryd » lør jul 16, 2016 18:15 pm

Den sidder ca 10 cm foran olieproppen, det er en kontakt med 3 boldte, imellem oliefilterlåget og nederste motor/gearkasse ophäng, det er af med bundpladen först, og så kan du ikke undgå at se den.
Noget er der galt, om det er det ene eller det andet, jeg ved det ikke, jeg ville nok starte med at få målt olietrykket först, men igen hvis det bare er at bytte de 2 kontakter, og så alt er iorden, så ved man da at det er nyt, det er surt at stå nogle tusinde kilometer hjemmefra i vejkanten, nu kender jeg ikke noget til din bil, men dem der körer 30.000 km pr olieskifte, jeg ville ALDRIG göre det, jeg har set hvordan olien ser ud efter 15.000 km, også selv om Volvo siger det er helt iorden, heroppe er der mange der leaser bilerne, og de gör intet (klart nok), men er det min egen bil, ja så er det 10.000 eller max 15.000 km imellem mine olie bytte, jeg har en ven som går lige efter bogen i sin egen v70 2.5t fra 07, og jeg har tilbudt ham at köbe/få mit skiftede olie og fylde det i sin, men det vil han dog ikke :) , hvorfor spöger jeg ham, der er jo stadig 15-20.000km tilbage.
PS, han har fået byttet motor ved ca 200.000 km, pga krumtapsudluftningen var totalt stoppet, og alle service er gjort på Volvo, og ifölge ham jeg kender på Volvo, så var det pga for lange olieskift og for korte turer.
Sidst rettet af gälleryd man jul 18, 2016 8:51 am, rettet i alt 1 gang.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gunsmoke » søn jul 17, 2016 9:36 am

I forbindelse med rensningen af mit PCV var der en skal af "slam" som have sat sig i olieniveaumåleren. Det gav en fejl med for lav oliestand, selv om der var korrekt mængde på. Det forklarer dog ikke at du rent fysisk ser en svingende oliemængde. Hvis man kører mange småture, kan der godt binde sig noget kondensvand i olien. Når så bliven bliver kørt rigtigt gennemvarm på en fx en ferietur kan man opleve at oliemængden falder. Men at olien bare "over night" så stiger har jeg ikke oplevet.

Vigtigt at oliemængden først måles efter nogle minutter efter bilen er stoppet, så olien kan løbe tilbage til bundkaret. Der er ingen steder i oliekredsløbet, hvor der er "elastik" som køleslangerne og dermed muligheden for at kølevædskestanden varierer. Måske du har en blokade i oilekredsløbet, så olien ikke kan komme tilbage til bundkaret. Er det tilfældet er det værd at prøve en gang Liqui Moly.
gunsmoke

Indlægaf oakey » tors jul 21, 2016 12:30 pm

Om slam i PCV:
Det er en længere sang, men nødvendig hvis det nedenstående skal give forstand.

Bilen er en V70T aut, 2007, der idag har kørt 230.000 km.

Den blev købt 2016 03 22 med 225.000 km på uret hos Skovs Biler i Køge hvor den var sat i kommission, - dvs. salg fra privat til privat = ingen garanti.
Kort tid efter købet skiftede min mekker en del stumper:
- tandrem, vandpumpe, strammerhjul, kilerem, forfjedre, tårnlejer, mv.
Relevant i denne sammenhæng: PCV-boksen og tilhørende slanger.
Han tog nogle billeder af operationen....

Nogle af de bileder er vedhæftet så andre Volvo-ejere kan se hvorfor det er vigtigt at skifte at skifte PCV'en.

Det skal nævnes at jeg ikke ved hvordan bilen er blevet behandlet i sit liv, men jeg har et gæt efter at have ringet til de værksteder der har serviceret bilen.
Den blev købt fra ny i september 2007 af et mindre firma der anvendte den som direktørbil.
I den periode blev den serviceret af Automester i Espergærde.
I 2014 blev den frikøbt (momset) og solgt til en af firmaets ansatte, - i efteråret 2015 blev den sat til salg .
I denne periode blev den serviceret en gang hos Sperling Auto i Lyngby: olieskift....
Den har altså aldrig set et Volvoværksted, men det er ikke ensbetydende med at vedligeholdelsen har været dårlig..

Desværre tyder mine oplevelser under renoveringen på at den ikke er blevet behandlet pænt.
Et nogle eksempel:
Der vedfulgte 3 sæt fælge:
-De originale 17" Volvo fælge
-18" Rial fælge med forskellige dækfabrikater for og bag (monteret da jeg købte) -17" stålfælge med vinterdæk.
ALLE 12 fælge havde mødt en kantsten eller det der er værre, - flere af dem mere end en gang.
Jeg skiftede olie på automatgearkassen i maj. Den første olie der kom ud var ikke mørkebrun som forventet, men helt sort.
Tandremmen blev skiftet som nævnt tidligere, - ved 225.000km. Den gamle var totalt mør, - dvs. den var aldrig blevet skiftet .
I brønden under reservehjulet har jeg fundet et skod (ja, - fra en cigaret!). Gad vide om det var en mekaniker der var sur på ejeren?
--
Den ovenstående snik-snak er nødvendig, - fordi biler der er blevet bedre vedligeholdt (= hyppig olieskift) sansynligvis ikke har så store problemer med PVC'en som det jeg har oplevet.

Nu tilbage til PCV:
Nedenfor kan i se billeder af det gunk der opsamles i PCV og motorens studs.
Det tyder på at bilen har kørt korte ture og ikke har fået skiftet olie i tide.
Det 'by-pass' af forbrændingsgasser der altid sker mellem stempler og cylindrer bringer vanddamp ned til krumtaphuset og dermed til motorolien. Hvis motorolien aldrig bliver rigtig varm forbliver dette vand i krumtaphuset.
Når motoren kører bliver olie og vand pisket til en smør-lignende konsistens som i ser på billederne og tilstopper olie-kanaler og PCV.
Når først udluftningen af krumtaphuset (PVC) bliver stoppet accelererer problemet. Trykket i krumtaphuset stiger med det resultat at pakdåsen på krumtapakslen bliver slidt op fordi der til stadighed bliver presset en blanding af olie og vand ud denne vej.

Tro mig, - det er meget billigere at få udskiftet PCV'en i tide end at skulle skifte pakdåsen på krumtapakslen.
Pakdåsen koster ca. 200kr, men for år tilbage gav jeg 12.000 kr for at få den skiftet på min 850T/1998

Idet jeg håber at det ovenstående giver forstand.

/oakey

PCV Gunk2A.JPG
PCV Gunk2A.JPG (64.59 KiB) Vist 22127 gange

PCV Gunk Motor.jpg
Udgang fra krumtaphus til PCV
PCV Gunk Motor.jpg (15.21 KiB) Vist 22147 gange

PCV Gunk 3.jpg
PCV adskilt, - fyldt med gunk
PCV Gunk 3.jpg (16.57 KiB) Vist 22117 gange
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gunsmoke » tors jul 21, 2016 13:02 pm

Hej Oakey
Tak for en god uddybende info og billeder.
Vil gerne supplere. Skiftede hele mit pvc-kit sidste år, hvor motoren havde kørt omkring 220 tkm. Dvs også det kølevandsopvarmede rør fra enden af motorblokken og til "pcv-dåsen" (olieudskilleren). Røret var tilstoppet. Samtidig er det vigtigt, at være opmærksom på, at der på dit billede 2, hvor pcv-dåsen går ind i motorblokken, fører der en kanal ned i bunden af bundkaret. Kanalen er omkring 10-12 cm lang og ender i bundkaret i en "j-profil". På min var den groet til i koks. Jeg fik skabt gennemgang ved hjælp af et stykke elektrikerledning men var efterfølgende nødt til at tage bundkaret af for at rense kanalen ordentligt :? .
gunsmoke

Indlægaf gälleryd » fre jul 22, 2016 15:13 pm

Det var sgu en god info :D , så kan folk der ikke er så meget inde i de forskellige volvo-motorer se, hvad der kan ske, og hvor vigtigt det er at skifte olie + filter, og köre nogle gode lange turer engang imellem, så kondensvandet kan fordampe når olien kommer op i rette tempartur, THUMPS UPP HERFRA AF :D .
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf oakey » søn jul 24, 2016 16:21 pm

Hej Bo, Jan,

Tak for roserne .-)
------------------
En update om olieproblemer:
Jeg sidder udenfor vores telt på en campingplads lidt sydøst for Freiburg i det sydlige Tyskland og skriver dette :D .
Vi kørte hjemmefra sent fredag med bilen fyldt til kanten med campingudstyr.
Jeg kører normalt 120 - 180 på de tyske motorveje når det er muligt.
Undervejs til vores første stop lidt syd for Hamburg fik vi igen 'Lav oliestand', - den blev slettet og vi kørte videre.
Om morgenen, efter vores overnatning, checkede jeg oliestanden.
Der manglede knap en liter som blev efterfyldt med det bedste jeg kunne finde på den nærmeste tankstation: Mobil 1 Fuel Economy 0W-30, der opfylder A5/B5.
Derefter gik det igen sydover til Freiburg og videre til campingpladsen.
Der blev igen kørt hurtigt på lange strækninger, - 150-180.
Undervejs kom der ingen meddelelser om lav oliestand og da jeg målte oliestanden denne morgen var den lidt over middel.

Min tanke er:
Som i så på billederne var denne gunk nærmest som smør og bestod derfor sansynligvis af olie og vand der var pisket sammen.
På turen til Hamburg er motorolien blevet rigtig varm og har derfor opløst dette gunk der har siddet rundt omkring i bundkarret eller andre steder.
Den del af gunk'en der var vand er blevet udluftet og oliestanden er derfor sunket.
På turen fra Hamburg til Freiburg var der ingen gunk tilbage og derfor er oliestanden ikke sunket.

Nogen kommentarer?

---

Noget helt andet er problemet med ratkranssensoren, som jeg har nævt i et andet indlæg.
Problemet set ud til at være løst uden udgifter, - jeg skriver mere om det i mit oprindelige indlæg: 'V70T 2007 ratkranssensor'.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn jul 24, 2016 16:48 pm

Der er intet der virker så godt på en motor som en god, lang og hurtig køretur. Mon ikke du skal skifte olie igen når du kommer hjem? Og filter selvfølgelig.

Glæder mig til at læse dit indlæg om ratkranssensoren.

Og så må du have en god ferie. Skal I længere sydpå?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Kingo » søn jul 24, 2016 17:50 pm

I vida er der vist en beskrivelse af hvordan man renser en motor der er smudset til indvendig.

Jeg mener jeg faldt over den da jeg igen læste om hvad der kan være årsag til VVT fejl(bla beskidt olie - når min sætter VVT fejlen ved jeg at det er tid til at skifte olie ...)

Jeg har renset min indvendig med belladd rens - det tilsættes motorolien og kører i tomgang en halv time - olie tappes af, filter skiftes og ny olie og filter på. Du kunne prøve at køre et par behandlinger i rap - det står der vist også på flasken at man bør hvis den er meget beskidt.
Hvis ikke det hjælper har belladd vist også maskiner der "vasker" motoren indvendigt hos forskellige værksteder.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf gunsmoke » man jul 25, 2016 23:28 pm

oakey skrev:Hej Bo, Jan,

Tak for roserne .-)
------------------
En update om olieproblemer:
Jeg sidder udenfor vores telt på en campingplads lidt sydøst for Freiburg i det sydlige Tyskland og skriver dette :D .
Vi kørte hjemmefra sent fredag med bilen fyldt til kanten med campingudstyr.
Jeg kører normalt 120 - 180 på de tyske motorveje når det er muligt.
Undervejs til vores første stop lidt syd for Hamburg fik vi igen 'Lav oliestand', - den blev slettet og vi kørte videre.
Om morgenen, efter vores overnatning, checkede jeg oliestanden.
Der manglede knap en liter som blev efterfyldt med det bedste jeg kunne finde på den nærmeste tankstation: Mobil 1 Fuel Economy 0W-30, der opfylder A5/B5.
Derefter gik det igen sydover til Freiburg og videre til campingpladsen.
Der blev igen kørt hurtigt på lange strækninger, - 150-180.
Undervejs kom der ingen meddelelser om lav oliestand og da jeg målte oliestanden denne morgen var den lidt over middel.

Min tanke er:
Som i så på billederne var denne gunk nærmest som smør og bestod derfor sansynligvis af olie og vand der var pisket sammen.
På turen til Hamburg er motorolien blevet rigtig varm og har derfor opløst dette gunk der har siddet rundt omkring i bundkarret eller andre steder.
Den del af gunk'en der var vand er blevet udluftet og oliestanden er derfor sunket.
På turen fra Hamburg til Freiburg var der ingen gunk tilbage og derfor er oliestanden ikke sunket.

Nogen kommentarer?
/oakey

Lyder godt med den stabile oliemængde. så er det bare at holde øje med at bilen ikke bruger olie eller vand. Og at du ikke får gunk i oliepåfyldningsdækslet.
Nu hvor motoren er blevet kørt godt igennem kan du også lave et pcv-tjek, ved at skrue oliepåfyldningsdækslet af i tomgang, når bilen er varm. Sætte en gummihanske over studsen og der skal være et undertryk - handsken suges ned.

Fortsat god tur og ferie.
gunsmoke

Indlægaf oakey » tirs aug 16, 2016 10:50 am

En update

Undervejs fra Freiburg til Lyon kom der igen en besked i displayet om lav oliestand, - det var korrekt.
Der blev efterfyldt med den bedste olie jeg kunne finde, denne gang Mobil Super 3000 0W-30.
Der var brug for ca 0.8 liter.
På vejen hjem fra Lyon til Roskilde blev oliestanden checket flere gange: Ingen problemer.

Nu er vi kommet hjem og jeg har tænkt mig at skifte olie og oliefilter.
Før det sker har jeg overvejet at anvende Bell Add olierens eller et tilsvarende produkt.
Jeg følger naturligvis vejledningen i den sammenhæng:
Produktet tilsættes en varm motor som derefter kører i tomgang i ~ 20 minutter.
Derefter skiftes olie om olie filter.

Grunden til at jeg vil anvende olierens er naturligvis det gunk mekanikeren fandt da der blev skiftet PCV og som måske stadig sidder rund omkring i motoren, men også at der er en smule støj fra ventilerne når motoren er kold.
Kingo skriver Bell Add, jeg antager at det er Service Rens 3 der er tale om.

Er der andre en Kingo der har erfaringer med olierens?
--
gunsmoke:
Jeg har stadig ikke lavet gummi-handske-testen, men det sker når min dejlige kone kommer hjem med bilen idag (første arbejdsdag efter ferien).
--
Vedrørende gummi-handske-testen og overtryk i krumtaphuset.
Jeg frygter at det omtalte gunk har sat sig omkring krumtapakslens pakdåse ved gearkassen og virker som en pakning.
Hvis pakdåsen har taget skade på grund af den tidligere ejers manglende vedligehold og Bell Add fjerner denne gunk risikerer jeg at pakdåsen bliver utæt.
Jeg fik skiftet pakdåsen på min 850, - uha det var dyrt.

Nuvel, - det koster at køre kvalitet.

Alle kommentarer er velkomne.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Waltersdorff » tirs aug 16, 2016 12:27 pm

Hej Oakey,

Jeg gav min 850 en gang olierens for ca. 25.000km og motoren er fuldstændig lydløs idag og kører fantastisk. Jeg bruger efter anbefaling fra mit værksted Liqui Moly, som er en af de store indenfor området. Hver var hvad jeg brugte: http://www.viskerbladet.dk/product/moto ... ui-moly-9/

Mht. krumtapakslens pakdåse, så havde min far på sin 850 en begyndende utæt for 2 år siden. Mit værksted foreslog mig at give den en omgang "Olie dryp stop" fra Liqui Moly. De havde rigtig god erfaring med, at det blødgør gamle tørre pakninger. Det skulle være et specielt stort problem i nogle franske biler. Min far prøvede det og i år, hvor bilen var til syn, var den tør ved pakdåsen og ingen anmærkninger. Det var noget billigere end arbejdstimerne for at få en ny pakdåse :D
http://tecum.dk/index.php/produkter/liq ... top-detail

Mit indspark 8)

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf oakey » tirs aug 23, 2016 11:39 am

En update, motorrens, mm.

For at lære lidt om processen og dens konsekvenser startede jeg søndag med at fylde en flaske (250mL) Bell Add Service Rens 3 i motoren på min gamle 850T.
Som anbefalet blev motoren kørt varm før tilsætning af Bell Add. Efter en halv times tomgang blev motoren stoppet og afkølet.
Derfter blev olie og oliefilter skiftet og motoren startet, - en en klar forbedring hvad angår ventil-tikken.
Efter en kort tur og 10 minutters pause blev oliestanden checket, - der skulle efterfyldes en kvart liter olie.
Totalt set en succes, - nu til V70'eren.

Mandag, da min dejlige kone kom hjem fra arbejde med V70'eren, blev processen gentaget.
Damned, - efter ~3000 km feriekørsel var den brugte olie sort som beg, - den blev skiftet lige før vi kørte på ferie.
Nuvel, - efter motoren blev startet kommenterede min kone: Der er stadig en del tikken, - jeg måtte give hende ret.
Tag ikke fejl af min kone, - hun ved mere om biler og deres teknik end de fleste mandlige bilejere. :mrgreen:
Tilbage til tikkeriet: Er det indsprøjtningsdyserne vi hører?

Uanset, så er bilen igen i brug, - Roskilde - Ballerup og tilbage hver dag.
Der ligger naturligvis en liter olie i bilen for en sikkerheds skyld.
Jeg vil holde øje med, og øre til bilen og skrive om eventuelle oplevelser.
----
Info:
Den olie der er blevet anvendt til begge biler er Castrol Edge Titanium FST 0W-30 A3/B4
Oliefiltrene er originale Volvo
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Noget andet som måske hører til en ny tråd: Snavsende indsprøjtningsdyser.

Jeg har set nogle video'er om indsprøjtningsdyser.
En af videoerne viste en sammenligning af dyser der var monteret i et testsystem.
Flere af de gamle (~160.000km) sende kun en stråle, mens de nye forstøvede brændstoffet i en fin sky.
Som jeg forstår kommer der aflejringer fra benzinen i dysehovedet og det ødelægger udstrålingsdiagrammet.

Derfor har jeg overvejet at rense dyserne på min 850'er (850T aut 1996 B5254T ~ 300.000km).
Man kan naturligvis anvende Bell Add eller tilsvarende i benzinen, men hvor effektivt er det hvis dyserne er alvorligt tilstoppede?
De ovennævnte video'er har givet mig mod til at tage dyserne ud af motoren og rense dem.
Som jeg ser det er der to muligheder:

Ultralydsrensning
I mit lab har jeg et ultralydsbad som kan anvendes til formålet.

Rensning med karburator-rens fra en trykflaske, - se f.eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=8rk0tKtiVic

Er der nogen der ved noget om rensning af dyser før jeg begiver mig ud i det ukendte?

Alle kommentarer er velkomne

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj